Ahad, 5 Disember 2010

Khabar Bicara

"Artikel/ Bahan/ Video di dalam blog ini ditulis/disiarkan adalah untuk kegunaan pendidikan, pembelajaran dan dakwah. Kami tidak bertanggungjawab atas bagaimana topik yang dibahas dalam dokumen ini yang diterapkan. Jika anda adalah pemilik hak cipta atau pemilik sebarang bahan di dalam web ini, sila hubungi kami. Kami akan membuangnya dengan segera. Kami akan kreditkan setiap artikel yang diambil dari web lain dan dari sumber-sumber lain. Untuk artikel yang ditulis sendiri oleh kami, anda bebas untuk menyebarkannya."

| There Are No Copyright In Islam |


_________________________________________________________________



Salam Wrt Wbt dan Salam Sejahtera.

Ramboborneo.blogspot.com diwujudkan sebagai usaha kecil untuk mengumpulkan maklumat-maklumat berkaitan Dunia Di Sebalik Tabir di alam maya.

Ramboborneo.blogspot.com telah menapis dan meletakkan hanya maklumat yang terbaik dan paling / hampir kepada yang realiti dan sahih sahaja untuk dipamerkan disini.

Ramboborneo.blogspot.com tidak menulis sebarang artikel, hanya mengongsikan info-info dari pautan yang berkaitan. Sekiranya pihak blog ini mengeluarkan artikel sendiri, akan dimaklumkan pada masa yang berkenaan.

Selamat Membaca.



_________________________________________________________




Pesan Buat Diriku

"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang yang Mukmin, baik diri maupun harta mereka dengan memberikan Syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh, (sebagai) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al-Qur'an. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang agung."

( At-Taubah (9) : 111 )


Sebuah Hadith yang menggentarkan hati...


Rasulullah s.a.w bersabda  :  

"Jihad akan sentiasa terasa manis dan indah, selama mana hujan masih turun dari langit. Akan datang satu zaman kepada umat manusia, yang mana pada ketika itu ada orang-orang yang mengerti Al-Quran daripada kalangan mereka mengatakan: "Zaman ini bukan zaman jihad ". Barangsiapa yang menemui zaman tersebut, maka itulah sebaik-baik zaman jihad. Para sahabat bertanya : " Ya Rasulullah, adakah orang yang akan mengatakan perkataan itu?". Baginda s.a.w menjawab : "Ya! Iaitu orang yang dilaknat oleh Allah, para malaikat dan seluruh umat manusia."

_________________________________________________________


Pergi berjihad dengan jiwa. Tidak terlambat dengan alasan apapun. Senang tidak berjihad bererti senang kepada kehidupan dunia daripada akhirat. Jihad di jalan Allah adalah kemuliaan paling besar dan ibadah paling afdhal untuk mendekatkan diri kepada Allah. Keutamaannya bukan lagi rahsia kepada sesiapapun. Istilah jihad apabila disebutkan secara muthlak bererti memerangi kuffar dengan senjata hingga mereka beriman kepada Allah atau membayar jizyah dengan tangan mereka sendiri  dalam keadaan merendah diri. 


Tidak boleh seseorang itu memaknai jihad dengan makna yang umum, seperti dengan mengertikan sebagai jihad hawa nafsu, jihad harta, jihad dengan pena atau jihad dengan dakwah kepada Allah. Ya, memang benar, ini semua sememangnya amal kebajikan dan ketaatan. Namun yang demikian, amal-amal tersebut bukanlah seperti apa yang dimaksudkan dengan jihad di dalam nas-nas syar'ie kecuali nas yang mengkhususkannya. Jihad adalah amal saleh yang paling utama disisi Allah.



PESANAN DARI RASULULLAH S.A.W  :



-   Ditanyakan kepada Rasulullah s.a.w  :   "Siapakah manusia yang paling utama?" Rasulullah s.a.w menjawab : " Seorang mukmin yang berjihad pada jalan Allah dengan jiwa dan hartanya". Para sahabat bertanya lagi, "Kemudian siapa?". Rasulullah s.a.w menjawab : "Seorang mukmin yang berada disuatu lembah. Dia takut kepada Allah dan dia meninggalkan manusia kerana khuatir tertimpa keburukan mereka"  

( Hadith Riwayat Bukhari )


-   "Sesungguhnya di dalam syurga terdapat seratus tingkatan yang Allah sediakan bagi orang-orang yang berjihad di jalan Allah. Jarak antara dua tingkatan adalah seperti jarak antara langit dan bumi. Apabila kalian memohon kepada Allah, maka mohonlah Syurga Firdaus kerana ia adalah syurga paling tengah dan paling atas serta di atasnya ada Arasy Ar-Rahman. Dari Syurga Firdaus paling tinggi inilah memancar sungai-sungai syurga".

( Hadith Riwayat Bukhari )


-   "Barangsiapa berperang di jalan Allah walaupun sekejap, maka dia wajib masuk syurga. Barang siapa memohon kepada Allah dengan jujur agar gugur di jalan Allah lalu dia mati atau terbunuh. maka dia mendapat pahala syahid. Barangsiapa terluka pada jalan Allah atau tertumpah darahnya, maka darahnya akan datang berlimpah-limpah pada Hari Kiamat, dimana warnanya adalah warna Zha'faran dan baunya adalah bau haruman Misk. Barangsiapa keluar nanah pada jalan Allah, maka dia mendapat Cap Syuhada".

( Hadith Riwayat Abu Dawud, At-Tirmidzi, An-Nasaie' dan Ahmad )


-   "Sebaik-baik kehidupan manusia adalah seseorang yang memegang tali kekang kudanya di jalan Allah, lalu dia terbang di atas punggungnya. Setiap kali mendengar suara yang menakutkan atau mengejutkan, dia bergegas kepadanya untuk mencari kematian di tempat yang ia sangka. Demikian juga, seseorang yang berada di puncak gunung yang hanya mendapatkan bahagian sedikit daripada ghanimah, atau orang yang berada di suatu lembah yang mendirikan solat, menunaikan zakat, dan menyembah Rabbnya hingga ajal datang menjemputnya. Mereka semua itu adalah orang yang berada di dalam kebaikan".

( Hadith Riwayat Muslim dan Ibnu Majah daripada Abu Hurairah r.a. )


-   "Tidaklah kedua mata kaki seorang hamba berdebu pada jalan Allah melainkan Allah mengharamkan neraka kepadanya".

( Hadith Riwayat Imam yang Empat dari Malik Ibn Abdillah al-Khats'ami  )


-   "Seseorang datang kepada Rasulullah s.a.w lalu dia berkata : "Tunjukkan kepadaku, amalan apa yang mampu menandingi jihad?". Rasulullah s.a.w menjawab : "Saya tidak mendapatkannya". Rasulullah s.a.w melanjutkan sabdanya : "Apakah engkau mampu, apabila mujahid keluar berjihad, engkau pula masuk ke masjid lalu solat dan tidak berhenti, serta engkau berpuasa dan tidak berbuka?". Orang itu berkata, "Siapakah yang mampu melakukan sedemikian?". Maksudnya tiada satu amalan pun yang setanding dengan Jihad Fi Sabilillah.

( Hadith Riwayat Bukhari ).





" Ketahuilah bahawa amalan paling utama,
Adalah berjihad melawan orang kafir dan orang sesat
Inilah amalan paling dicintai oleh Allah Sang Pencipta
Sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari
Allah telah menyediakan di syurga
Seratus tingkatan bagi orang yang berjihad
Jarak antara tingkatan itu
Bagaikan jarak diantara langit dan bumi
Siapa yang kakinya berdebu dijalan jihad
Allah akan menyelamatkannya dari siksa api neraka
Barangsiapa berperang meskipun hanya sekejap
Dalam pasukan penjaga ataupun pasukan belakang
Dia wajib mendapatkan pahala dan kemenangan syurga
Yang tidak dapat diberikan sesiapapun oleh selain dari Allah S.W.T
Sebaik-baik kehidupan manusia adalah dalam kesederhanaan
Atau dibawah naungan senjata dan marabahaya
Dengan jihad musuh lari ketakutan
Dan dengan senjata panji pun terangkat tinggi
Dalam jihad jiwa menjadi mulia
Yang tidak diragukan oleh orang yang berakal
Tidak sama antara orang yang duduk tanpa alasan yang dapat diterima
Dengan orang yang berjihad menyambut panggilan mara bahaya
Tidak juga juga dengan orang yang beribadah sepanjang siang dengan berpuasa
Atau sepanjang malam berdiri solat
Dengan ketinggian dan keutamaan ini
Nas - nas pun turut mengingatkan
Setelah itu tidak ada lagi pilihan bagi hamba
Kecuali tunduk menerima tanpa meragukannya
Panji jihad terus berkibar tanpa henti
Maka, jadilah engkau pengikutnya
Bergabunglah dengan kafilah Mujahid dan Pejuang ".



Semoga Allah menumbuhkan dan menyuburkan keberanian untuk berjihad kepada kita semua. Amin Ya Robbal Alamin. Allahu Akhbar.



_________________________________________



Lintasan Hatiku



Aku dambakan syurgaMu... Wahai Allahku...
Disana adalah tempat kesenangan abadi.. Disana adalah tempat orang-orang yang Kau pilih tinggal buat selama-lamanya tanpa ada penghujungnya..
Tiada kesukaran.. Tiada kesulitan.. Tiada keresahan.. Tiada derita dan sengsara..
Tempatnya terlalu indah, tidak pernah terbayang difikiran, tidak pernah terlihat dimata, tidak pernah terhidu wangiannya, tidak pernah tersentuh oleh sesiapa...
Terlalu luas syurgaMu.. Segala keinginan tercapai sekelip mata.. Tiada yang tiada.. Bidadari yang mengiring, kecantikkannya adalah yang terbaik, malah sapu tangannya saja lebih dari dari seluruh isi dunia dari zaman Adam hingga manusia terakhir di hujung zaman dunia...
Sukar dibayangkan dengan kata-kata, malah kata-kata terindah pun tidak mampu membayangkan keindahan anugerahMu..
Aku terlalu mendambakan SyurgaMu, Ya Allah, Wahai Tuhanku, Wahai Sahabatku, Wahai Pelindungku...


Namun aku tahu tiada jalan pintas ke dalam syurgaMu..


Aku mengerti..
Tidak cukup hanya dengan solat-solatku, aku dapat memasuki syurgaMu..
Tidak cukup hanya dengan amalan-amalan sunatku disiang dan malam hari, aku dapat menghirup udara syurgaMu..
Tidak cukup hanya dengan puasaku, zakatku, hajiku, sedekahku, aku dapat mengetuk pintu syurgaMu..
Tidak cukup hanya dengan silaturrahimku, taat kepada ibubapaku, berakhlak mulia, dan berbudi pekerti, aku dapat melihat syurgaMu..
Tidak cukup hanya dengan ilmu-ilmu yang tinggi, kedudukanku, ketenanganku didunia, impian-impian dan kehendak-kehendakku, aku dapat meminum walau setitits air dari syurgaMu..
Tidak cukup dengan segala kebaikan-kebaikan yang daku lakukan, dan hujah-hujah yang aku ungkapkan, aku dapat menatap cinta dengan sang bidadari di SyurgaMu...


Kerna,

Aku mengerti..
Hanya dengan mengorbankan tubuhku, nyawaku, hartaku, padaMu dan umatMu, maka barulah aku layak menjadi orang-orang yang Kau pilih, sebagaimana yang telah Engkau janjikan..
Aku mengerti..
Jika hanya aku duduk diam di tempatku, masih terus berhibur, selesa dan bergembira bersama keluarga dan rakan-rakanku..
Sedangkan anak-anak kecil dibunuh, kaum wanita diperkosa dan dizalimi, orang-orang Islam disembelih..
Maka kelak diakhirat aku pasti akan dituntut oleh mereka... Dan pasti aku akan berhadapan dengan perkara itu walaupun seluruh manusia yang duduk selesa mengabaikannya... Dan pasti aku tidak mampu menjawabnya dihadapanMu Ya Allah...
Maka...
Berilah aku kekuatan... Permudahkanlah segala urusan.. Dan Panjangkanlah umurku dalam mentaatiMu dan RasulMu, dalam berjuang di jalanMu..
Dan janganlah Kau matikan diriku sehingga aku selesai menunaikan tugasku, dan meninggalkan waris yang akan meneruskannya..
Dan sekiranya Kau matikan diriku, maka matikanlah aku sebagai Islam dan Syuhada.

Maka Perkenankanlah Ya Allah Ya Tuhanku, Sahabatku Di Langit Dan Di Bumi. Amin.



_________________________________________________



Tiada ulasan: